Ahad, 14 Julai 2013

Adik Faridah Murid Tak Sangka Menghidap Penyakit Kanser Luarbiasa, Kini Bersemangat Semula Setelah Jumpa VeMMA



* seperti yg dikongsikan di V4U Group Skype Meeting Mingguan, 06/05/2013


Faridah Murid

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada host kita pada malam ini GL Zurinah kerana sudi menjemput saya untuk membuat sharing pada malam ini…

Terima kasih juga kepada EL Hasmi & Basri, PL Rasyihah, PL Rosmawati, upline saya GL Mazlina Salikin atau lebih di kenali Ina Sali dan juga rakan-rakan seperjuangan di V4U..
Kesilapan yang biasa daripada kebanyakkan kita adalah apabila jatuh sakit adalah menganggap sakit kita tu adalah sakit biasa-biasa saja, tiada yang serius. Begitu juga dengan saya, beberapa simptom seperti keletihan, kelemahan, sakit sendi dan otot, serta bengkak muka dan kaki, telah dirasakan mula dirasa pada bulan Mei 2011.. Keadaan berlarutan selama sebulan.. Apabila merasakan keadaan saya semakin teruk, sehinggakan saya tidak boleh bangun sendiri, keluarga membawa saya ke Hospital Sibu dan telah ditahan di wad hospital selama seminggu. Di Hospital Sibu, doktor tidak dapat mengesan penyakit saya dan akhirnya saya telah dirujuk ke Hospital Umum Sarawak di Kuching.

Di HUS, saya dimasukkan ke wad, bermacam2 clinical test dilakukan termasuklah skin biopsy, test2 darah (antoantinukleaur antibody, creatine kinase... dan lain2 lagi) menunjukkan saya menghidapi "Dermatomyositis".. Terbelit2 lidah nak menyebutnya kan.. hehe hehe

Secara ringkasnya (dermato- kulit, myo- otot, sitis- keradangan) keradangan otot dan kulit (tanda kemerahan-merahan diatas sendi lutut, siku dan belakang badan) disebabkan tindakbalas autoimmune system menyebabkan saya lemah untuk mengerakkan anggota badan. Menurut pakar Rheumatologi HUS penyakit ini sangat jarang dihidapi oleh oleh orang Asia. Mengikut kajian, belum ada ubat yang khusus untuk merawat penyakit ini dan ubat-ubatan yang digunakan hanya boleh mgawal penyakit ini supaya tidak aktif.

Rawatan utama adalah sejenis ubat steroid, kimoterapi dan pelbagai lagi jenis ubat serta menjalani latihan fisioterapi.. Alhamdulillah, keadaan saya bertambah baik dan dibenarkan keluar wad. Rawatan susulan diteruskan di Hospital Sibu dan perlu meneruskan rawatan susulan sebulan sekali untuk memastikan penyakit dalam keadaan terkawal..

Beberapa bulan selepas itu, saya mengalami sesak nafas dan batuk yang berpanjangan . Doktor menyarankan saya melakukan ujian LFT (lungs function test) dan HRCT scan. Berdasarkan keputusan ujian2 tersebut saya telah disahkan menghidapi ILD (Instertitial Lungs Disease) dimana tisu paru-paru telah rosak.

Hanya Allah saja yang tahu bagaimana perasaan saya ketika itu… luluh, hancur berkecai2.. Dunia saya bagaikan terasa gelap.. Bagaimana saya nak teruskan kehidupan, kerjaya saya dan impian saya selama ini untuk meneruskan pengajian (secara pjj) terpaksa saya lepaskan dengan berat hati. .mungkin tiada rezeki saya di situ..

Rawatan kimoterapi dos tinggi dilakukan selama 3 bulan (2 minggu sekali sebanyak 6 cycle) pada Nov 2011- Januari 2012.. Dan terkini 6 cycle sebulan sekali (Nov 2012 - April 2013). Semuanya 12 sesi...

Risau dengan keadaan kesihatan yang makin merosot dan keadaan diri tidak mengizinkan bekerja secara aktif, saya mencari alternative lain.. Akhirnya saya terjumpa iklan "kerja dari rumah".. Sesuatu menarik perhatian saya terus klik iklan tersebut.. Tidak lama selepas itu pemilik iklan tersebut, iaitu GL Mazlina Salikin menghubungi saya dan menjelaskan dengan lebih lanjut bisnes dan tentang khasiat Vemma.. dan saya pun membuat carian di internet berkenaan dengan produk Vemma ni. Banyak testimoni beberapa orang yang telah berjaya dan sembuh daripada penyakit yang mereka hidapi..

Setelah sebulan mencuba Vemma, saya nampak perubahan… Batuk2 saya berkurangan, badan terasa lebih bertenaga, dan penghadaman saya juga lancar..dan Vemma sangat sesuai untuk memulihkan tenaga selepas rawatan kimoterapi …Alhamdulillah..syukur..

Kebetulan beberapa bulan lepas itu Vemma Asia telah menawarkan sesuatu yang istimewa untuk memulakan perniaagan .. Saya terus upgrade kepada Silver Pek pada Nov 2012. Alhamdulillah.. Vemma adalah landasan yang betul untuk saya terus menjana pendapatan yg boleh dilakukan dimana saja - atas katil di rumah mahupun di hospital :-)

Bersama-sama rakan2 di V4U yang sangat supportive dan positif membuatkan saya kembali bangkit dan bersemangat semula untuk teruskan hidup.. Terima kasih yang tak terhingga kepada kalian semua.. Khasnya kepada upline saya Kak Ina Sali, juga kakak angkat saya.. Beliau lah yang banyak membantu dan memberi kata-kata semangat ketika hati gagal memujuk emosi..
Juga kepada rakan-rakan V4U.. Semangat saya bersama anda semua.. Terima kasih..

Kini, kehidupan saya bergantung kepada alat bantuan pernafasan.. Walaupun ada kekurangan pada diri saya, saya tidak anggap ia sebagai kekurangan itu malah kekurangan adalah kelebihan yang ada pada saya, tiada pada orang lain.

Selagi bernafas, hidup mesti diteruskan. Orang Islam yang beriman tidak akan menyerah segala-galanya pada takdir. Tidak akan berserah bulat-bulat kepada Allah tanpa berusaha..

Kalau sampan sudah di tengah air, takkan kita nak tengok sahaja pendayung yang ada. Kalau pun pendayungnya sudah jatuh ke dalam air, takkan kita nak mengharap sahaja pada angin untuk membawa kita ke tepi kann… Insyaallah..

Sekian saja perkongsian dari saya..saya serahkan kembali majlis kita malam ini kepada host kita.

... Bersama ke puncak jaya…terbanglah helang.. Oooo yessss….
 Assalammualaikum..
 


Success Coach:Ina Sali

Email:lingazlin@yahoo.com
mazlinalyna@gmail.com
fbook:ina sali
skype:lynalili772
Call/SMS: 010 895 8929


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...